MEGKÉRDEZTÜK… Flesch Andreát, a Budapest Noir című film jelmeztervezőjét

 
Flesch Andrea


– Mi okozta a legtöbb „fejtörést” a jelmezek kitalálásakor, megvalósításakor?

– A legnagyobb kihívás az volt, hogy olyan anyagokat találjunk, amelyek a legjobban hasonlítanak a korban használtakhoz. Ugyanakkor a jó szabás csak félsiker: ahhoz, hogy a ruhák úgy álljanak a szereplőkön, ahogyan kell, elengedhetetlen a jó minőségű anyag. Ebben is zseniális Birta Gábor, aki a férfiruhákat készítette, nélküle nem is tudnék korabeli ruhákat igénylő filmben dolgozni. Nemcsak szabja és varrja a ruhákat, hanem életet is lehel beléjük, mint a mesében. Gyűjtője vagyok a ’30-as éveknek, ez szintén segítette a munkát, természetesen a film noirok is inspiráltak és végignéztem nagyon sok korabeli fotót, festményt, plakátot.

– Kinek a jelmeze igényelte a legtöbb munkát?

– A női főszereplő Tenki Réka karakterének kidolgozása volt a legösszetettebb. Egy, a korát meghaladó, öntudatos és nagyon érzékeny személyiséget alakít, aki mértékkel – hiszen Magyarországon játszódik a történet –, de mégiscsak extravagáns. Például azzal, hogy gyakran nadrágot, nadrágkosztümöt visel és rövid a haja, így egyszerre csibészes és nőies, s „kilóg” az akkori korszellem által diktált skatulyákból.

– Mi volt a legemlékezetesebb az ön számára a Budapest Noir forgatásán?

– Van egy éjszakai autós üldözős jelenet, ahol Kolovratnik Krisztián kívülről kapaszkodik az autóra. Ahogy elindult a felvétel, Krisztián órájának üveglapja elrepült a vaksötét éjszakában. El tudják képzelni, mit éreztünk? De végül meglett!
 

A Budapest Noir című keménykötésű (hard-boiled) krimivel 2008-ban robbantott nagyot Kondor Vilmos.
Gordon Zsigmond bűnügyi újságíró kalandjait az 1930-as évek Magyarországán annyira jól fogadta az olvasóközönség, hogy további hat kötetben követhettük eseteit egészen 1956-ig. (Az időrendben haladó négy regény mellett az 1919 és 1936 között játszódó történeteket – egy kisregényt és öt novellát – a Magda, a bestiális Népszínház utcai mindenes foglalta egybe, a tavaly megjelent Szélhámos Budapest című regény pedig szintén Gordon fiatal éveire koncentrál.)
Idén november 2-án kerül a mozikba az első regényből Gárdos Éva által rendezett film, melyben Tenki Réka a főszereplő fotográfus szerelmét, Krisztinát kelti életre. A vele készült interjúnk ("A bűnben van valami csábító" - Csejtei Orsolya beszélgetett Tenki Rékával) mellett a jelmeztervező Flesch Andreát
is megkérdeztük, valamint Kondor Vilmos is elárulja lapunknak, melyek a kedvenc filmjei (Munkatársunk, Horner interjúja "Saját élet" címmel olvasható összeállításunkban.).



950 millió
forinttal támogatta a Magyar Nemzeti Filmalap a Budapest Noir mozifilmet. A film rendezője Gárdos Éva, operatőre Ragályi Elemér, a forgatókönyvet Szekér András írta.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!