Felejtés, felfedezés, megtagadás, hárítás – az utókor időrendi viszonyulása Bibó Istvánhoz - A hatalom önkorlátozás nélküli alkalmazása mindig a hatalmon lévők döntése - Az 1956-os forradalom 60. évfordulójára időzítve jelenteti meg a Kalligram Kiadó Bibó István Összegyűjtött írásainak első kötetét. Az eddig legteljesebb Bibó-szövegkiadás szerkesztőjét, Dénes Iván Zoltán eszmetörténészt kérdeztük a múlt századi gondolkodó műveinek időszerűségéről.

 
 

– Hol és hogyan kerül elő ma Bibó István neve, milyen a státusa szellemi hagyatékának?

– Egymástól jórészt elszigetelt emberek vágyaiban, artikulálatlanul, de jelen van. Elsősorban a hatalomkoncentrációval szembeni civil mozgalmak – a Tanítanék!, a Sándor Mária-féle Magyarországért mozgalom –, a korrupció leleplezései, a szabadságvágy kifejeződései mutatnak párhuzamot Bibó felismeréseivel.

– Negyed századdal ezelőtt még az egyik legtöbbet idézett politikai gondolkodónak számított, mi eredményezte az erodálódást?

– A rendszerváltást megelőző időszak, Bibó reneszánszának ideje, a „Bibó-felejtés” után jött el, s a Kádár-korszakkal szembenállás jelképe volt. Ahogy mosolyogvamegjósolta 1978-ban: „Meglátod, nagyobb divatom lesz, mint Lukács Györgynek”. A felfedezés és a reneszánsz a Kádár-rendszerrel kiegyezés miatti értelmiségi lelkiismeret-furdalásból fakadt, hiszen Bibó sohasem egyezett ki. Ezért válhatott a szabad, független, demokratikus Magyarország jelképévé. Szerény, mindenféle heroikus, patetikus magamutogatástól idegen személyisége és liberális demokrata szocializmusa viszont nem tette lehetővé, hogy ’90 után a kiépülő rendszert ő testesítse meg – ’56-os államminiszteri helytállása ellenére sem.

– Kikerülhetetlen kérdés: mennyire tekinthetők szellemi örökösöknek az ELTE Jogi Karán alakult Bibó István Szakkollégium hallgatói, a későbbi Fidesz vezérkara és holdudvara (Orbán Viktor, Szájer József, Simicska Lajos, Vida Ildikó, Deutsch Tamás, Lévai Anikó, Kövér László, Stumpf István stb.), azaz a mai hatalom birtokosai?

– Az, hogy szakkollégisták voltak és a Kádár-rendszerrel szemben hivatkozhattak Bibóra, nem tette őket szükségképpen és hosszú távon Bibó követőivé. Az 1994-es választási kudarcot követően, a párt felbomlásától tartva tudatosan pozicionálták át magukat a jobboldalra, s egyre inkább professzionális hatalomtechnikusokká váltak. Hatalomra kerülve pedig nemhogy nem tekintik elődjüknek Bibót, hanem némi feszélyezettség után egyértelműen elhatárolódnak tőle.

– Nemegyszer elhangzott már, de nem lehet, hogy Bibó elgondolásai valóban naivak voltak, nem vetett számot a reálpolitikával?

– Akik naivitást vetnek Bibó szemére, többségükben arra szoktak hivatkozni: mindig a pillanatnyi hatalmi adottságok a meghatározóak egy állam működtetésében, a társadalom szerveződésében. Holott Bibó hosszú távú koncepciót fejtett ki a közélet hatalmi eszközzé züllesztésével szemben. Azt, hogy az európai politikai fejlődés legfőbb vívmánya és lehetősége az a tendencia, amely a személyes uralomtól a hatalom megszelídítésének különböző formáin keresztül a kölcsönös szolgálat felé mutat. Az állam nem emberséget, adott szót, kölcsönösséget nem ismerő dúvad, hanem fokozatosan hatalomkoncentrációból a tárgyilagos szakszolgálatok szervezetévé alakult. Ám – ahogy azt a nácizmus és a kommunizmus bizonyította – dúvaddá tehető. Manapság pedig az, aki korlátlan hatalomra tör, egyáltalán nincs védve attól, hogy dúvad államot hozzon létre. Azt, amit Bibó István másképp zsarnokságnak nevezett.

– Megint dúvad állammá váltunk?

– A hatalomkoncentráció nem valami fátum, természeti adottság, hanem valakiknek a döntése: valakik úgy élnek a hatalmukkal, hogy visszaélnek vele – és ezt magától értetődőnek gondolják. Ki gondolta volna, hogy a korrupció egyenlő a Fidesz politikájával, a nemzeti középosztály megteremtése saját maguk programszerű korlátlan vagyonosodásával. Ez cinikus hatalompolitika, ami korántsem jó kormányzás a köz érdekében, hanem az önző és ravasz hatalommegtartás riasztó példája.

– Bibó elemzéseinek aktualitását akkor éppen a régi, jól ismert hatalomeszmény visszatérése adja?

– Valóban a hatalomkoncentráció régi változata köszön vissza akkor, amikor a végrehajtó hatalom maga alá gyűri a törvényhozó és a bírói hatalmat – ahelyett, hogy tiszteletben tartaná a korábban végre szétválasztott hatalmi ágak függetlenségét. Ugyanakkor – amire Bibó már ’46-ban felhívta a figyelmet – új szakértői, szervezési, technokrata, menedzser kiváltságos réteg alakult ki. Az államhatalom gazdasági terjeszkedése, a szellemi élet minden korábbit meghaladó jelentősége, s a tömegműveltség, a tömegkultúra eszközeinek elterjedése új távlatokat nyitott minden eddigi mértéket meghaladó hatalomkoncentrációs gócok kialakítására.

– Mindez számos alkalmat adhat a visszaélésre, mint például a mostani menekültválság/ kvótaszavazás esetében?

– Ez kétségtelen figyelemelterelés, hogy ne a magyar társadalom kifosztása, megalázása, a „rólunk, nélkülünk” – ami nem függ össze semmilyen menekültválsággal – legyen a politikai közvélemény artikulálódási témája. Azért, hogy ne alakulhasson ki a szolidaritás.

– Bibó egykori korrajzában autokrata államról, anakronisztikus társadalomról beszélt a magyar közeget tényszerűen elemezve. A mai magyar társadalom egy része, a hatalom technikáit tudomásul véve, szintén elfogadja a fennálló rezsimet – mindez elég távol esik a bibói remélt önszerveződő civil közösségektől. Mi a rezignáltság oka?

– Bibóval szólva: semmi sem könnyebb, mint egy jobbágyi alázathoz szoktatott társadalomban „rendet” teremteni. Ha a demokratikus politikai kultúra nem eléggé fejlődött ki, az lehetővé teszi a demokratikus politikai fejlődés megzavarodását, eltorzulását, vakvágányra futását, politikai hisztéria kialakulását, amely a valóság elfedése, a problémákkal szembenézés hiánya, a hazug politika elvárásai miatt önáltatást, újabb és újabb hazug politikai konstrukciókat eredményez és katasztrófába torkoll. A karizmatikus vezér, aki mindig megmondja, hogy mit kell csinálni – a kisebbségi véleményt megbélyegzi, annak intézményes formáit körmönfontan, ravaszul lehetetlenné teszi –, felmentést adhat a feladat alól, hogy demokratikus politikai közösséget alkossunk, s szabad demokratikus közösség szabad polgárai legyünk.

– Azoknak viszont, akik artikulálni szeretnék a bennük lévő szabadságvágyat, milyen kapaszkodót kínál Bibó szövegeinek új kiadása?

– Hét témakör szerint, azon belül szigorú időrendben szinte minden írása benne van a három kötetben. Személyes levelezésének nem közügyeket érintő leveleit, könyvtárosi produkcióit és néhány fiatalkori írást hagytam ki. A centenáriumi kiadás komoly tudományos-filológiai vállalkozás volt, de nagyon alacsony példányszámban jelent meg. Ez a majdnemösszes segíthet a politikai felnőtté válásban – ennek lehetőségét kínálja széles körben olvasóinak.

Bibó István (1911–1979) jogász, politikai gondolkodó, egyetemi tanár. 1956. november 3-tól pár napig államminiszter, 1957–63 között életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt politikai fogoly (Göncz Árpáddal együtt ítélték el). Szabadulása után a statisztikai hivatal könyvtárosa. Fontosabb művei: Az európai egyensúlyról és békéről. (1942– 44); A magyar demokrácia válsága (1945); A kelet-európai kisállamok nyomorúsága (1946); Zsidókérdés Magyarországon 1944 után (1948); Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem (1948); A nemzetközi államközösség bénultságai és annak orvosságai (1965–74); Az európai társadalomfejlődés értelme (1971–72).
Képünkön Bibó István szobra az Országháznál.


Dénes Iván Zoltán
(Budapest, 1946) eszmetörténész, az MTA doktora, a londoni Academia Europaea tagja, független kutató és tutor. Az MTA Filozófiai Intézete kötelékében végzett kutatómunkát, az ELTE-n, Szegeden, a Debreceni Egyetemen tanított. Vendégtanár és -kutató, előadó volt a londoni Brit Akadémián, a Stanford, a Johns Hopkins, a Harvard és a Cambridge egyetemeken. A Bibó István Szellemi Műhely alapító elnöke (1996–2012). Legutóbb megjelent monográfiája: A történelmi Magyarország eszménye. Szekfű Gyula a történetíró és ideológus.


Meghatározó Bibó-kiadások:
Bibó István: Harmadik út. Politikai és történeti tanulmányok (szerk. Szabó Zoltán)
Magyar Könyves Céh, London, 1960.
Bibó Emlékkönyv (75 szerző Bibóról) (szerk. Réz Pál), szamizdat, Budapest, 1979.
Bibó István (1911–1979). Párizsi Magyar Füzetek, 1979.
Bibó István összegyűjtött munkái 1-4. (szerk. Kemény István, Sárközi Mátyás) Európai
Protestáns Magyar Szabadegyetem, Bern, 1981–84.
Bibó István: Válogatott tanulmányok I-III. (szerk. Huszár Tibor) Magvető, Budapest,
1986. IV. kötet (szerk. ifj. Bibó István), 1990.
Bibó István munkái. Centenáriumi sorozat 1-12. (szerk. Dénes Iván Zoltán)
Argumentum–Bibó István Szellemi Műhely, 2011–12.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!