Több százan hallgatták végig utoljára közösen a Malév-szignált a magyar légitársaság emlékére szervezett felvonuláson. Malév-kendős stewardessek, egyenruhás pilóták, láthatósági mellényes alkalmazottak, rokonok, barátok és szimpatizánsok gyűltek össze a Malév irodájának helyet adó Lurdy Ház bejáratánál szombat délután Budapesten.

 
Németh András Péter felvétele

Az exkollégák keserédes mosollyal köszöntötték egymást, sokan maléves műanyag repülőt tartottak kezükben „Ezt a munkát kizárólag szerelemből lehetett csinálni. A Malév leállásával nemcsak állásukat, szerelmüket is elvesztették az ott dolgozók” – mondta az egyik pilóta felesége. Mikor felhangzott Presser Gábor Malév-szignálja, többen már az első ütemek felcsendülésekor elpityeredtek, egy huszonéves stewardess egy pilóta karjába kapaszkodva zokogott. Lévai Péter, a demonstrációt szervező civil mozgalom vezetője a volt maléves dolgozókat összefogásra, az ország vezetőit, tehetős üzletembereit cselekedetre buzdította a Malév újraélesztésének érdekében. Elmondta, a magyar légitársaság újbóli megalapítása egyelőre egy internetes kezdeményezés, ám közös munkával megvalósítható. A menetben haladó Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke azt mondta, reméli, hogy lesz nemzeti légitársaság. A Gellért téren még utoljára felzendült a Malév-dal. A tér felett a menetet a Malév repülőklub négy, kötelékben repülő Cesna típusú repülőgépe köszöntötte, mire a tömeg integetett, éljenzett és tapsolt.

A Malév-csoport 2600 munkavállalójából 2080 főt bocsátanak el csoportos létszámleépítéssel. Különösen a reptéri kiszolgáló személyzet kerülhet nehéz helyzetbe, hiszen esetükben majdnem lehetetlen a munkakeresés. A kapitányok sorsa tűnik könnyebbnek, mert elsősorban a legtapasztaltabb pilótákat keresik a fapados cégek. De adott esetben nekik is költséges átképzést kell finanszírozniuk saját zsebből. A légikísérők és az első tisztek munkájára kisebb a piaci igény.

A Malév-csőd nyomán támadt konkurenciaharccal az utasok szinte biztosan jól járnak: a légitársaságok akciós ajánlatokkal küzdenek a felszabadult évi 3 millió ülésért. Vagyis borítékolható a jegyárak esése. A legnagyobb csata a diszkont piacon alakulhat ki, ugyanis két fapados társaság máris egymásnak esett a ferihegyi uralomért. Már bejelentkezett a Budapestről korábban a magas reptéri árak miatt kivonult ír cég, a Ryanair, amely 350 millió dolláros beruházással, 57 járat megindítását tervezi, s így állítólag 2400 munkahely jöhet létre. Némiképp ront a biztatónak tűnő képen, hogy kiderült: blöffölt az ír fapados cég vezérigazgatója. Michael O’Leary e heti sajtótájékoztatóján azt állította, a magyar államtól támogatást kapnak a ferihegyi járataikért cserében. A Ryanairrel egyetlen kormányzati szerv sem tárgyalt semmiféle támogatásról. Mindenesetre a hazai székhelyű WizzAir is felvette a kesztyűt, s úgy tűnik, több száz volt Malév-dolgozó alkalmazásával bővítik kínálatukat, hogy minél többet betölthessenek a nemzeti légitársaság után maradt űrből.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!