Egy héttel karácsony előtt tömve voltak a bevásárlóközpontok olcsóbb árut kínáló üzletei. Aki tolongás nélkül, az internetről rendelne ajándékokat, ma már csak akkor mehet biztosra, ha nem tárgyat, hanem élményt vásárol.

 
Halász Nóra felvétele

Szeretem a szakmámban, hogy a hasznosat össze lehet kötni a kellemessel, de ha az ember szerkesztői kérésre munkaidőben shoppingolhat, az valami csodálatos – gondoltam. Tévedtem. Tegnap nem sokkal nyitás után érkeztem az egyik budapesti bevásárlóközpontba, ahol még csak néhányan lézengtek. „Szerintem még alszanak” – mondta egy női fehérneműüzlet eladója. Majd figyelmembe ajánlotta, hogy ha két bugyit veszek, választhatok egy harmadikat, és kapok kupont is. Nem ez a ruhaüzlet volt az egyetlen, amely akciókkal csalogatott: már most 20-50 százalékos leértékelésekbe botlani. Az idő múltával egyre több vásárló lett, de az eloszlás nem volt egyenletes: a közép vagy felső-közép kategóriás ruhaüzletekben csak páran lézengtek, míg ahol kiírták, hogy minden fél áron, már utat kellett törni. Például két, olcsó üzletláncban 2000 forinttól lehetett felsőt találni, 4000 körül pulcsit is. Szépek, de nem ártott megtapogatni: két mosás után is azok lesznek-e. Egy másik centerben az egyik drogériában (amelynek csak a neve az, valójában amit ott nem lehet kapni, azt Magyarországon nem forgalmazzák) eladót se találtam. Egy ponton volt csak nagy a népsűrűség: a játékosztályon.

Ekkorra már komolyan húzta a karomat a sok szatyor, de ezzel kisebbségben voltam: a „vásárlók” jó része üres kézzel nézelődött. Elszántan továbbindultam egy harmadik bevásárlóközpontba, ahol délután már óriási volt a tömeg. A drágább boltok kongtak az ürességtől, míg az olcsóbbakban egymás sarkát taposták az emberek. De ott is sokan voltak, ahol csetreszeket, kozmetikai termékeket és könyveket árusítanak.

Az okosabbak karosszékből vásároltak. Évente 155 milliárd forintot költünk el az interneten, ennek negyedét karácsony előtt. Átlagosan 14 ezer forintért vásárolunk – ezt mutatják a GKIeNET adatai. A kutatóintézet szerint idén tovább nő a netes vásárlók száma és azon belül a webshopok ünnepi forgalma is. Főként könyvekre, játékokra és ruhákra költünk a háromezer hazai webáruház kínálatát böngészve, tavaly karácsonykor egymillióan rendeltek ajándékokat a fa alá. Egyre népszerűbbek azok az internetes oldalak, ahol különböző kuponokkal sokkal olcsóbban lehet bizonyos szolgáltatásokat, termékeket megvásárolni. A bónuszos/kuponos oldalak által kínált ajánlatok közül a szépségápolási, gasztro- és utazással kapcsolatos szolgáltatások a legnépszerűbbek. Heller Tamás, a Bónusz Brigád egyik alapító-tulajdonosa lapunknak elmondta: ők is éreztek forgalomnövekedést az elmúlt hónapokhoz képest, bár az a várakozásaiktól némileg elmaradt. „Az új szolgáltatások – mint például az utazások, éttermi ajánlatok – lehetőséget adnak olyan karácsonyi ajándékötletekre, amik korábban nem voltak elterjedtek. A közepes értékű ajánlatok mellett a drágább dolgok iránt is van kereslet” – mondta a tulajdonos.

Netes rendelésnél, ha nem kinyomtatható és később beváltható élmény-kupont vásárolunk, akkor már most érdeklődjünk utána, hogy mikorra érkeznek meg a termékek, kiszállítják-e őket, vagy értük kell-e menni valahová, így elkerülhetjük a kínos meglepetéseket. Nem csak a webáruházak vannak ugyanis ebben az időszakban leterhelve, de a csomagküldő szolgálatok is, így ha nem szeretnénk üres dobozokat tenni a fa alá, az utolsó pillanatban lehet, hogy mégis érdemesebb lesz elzarándokolni néhány boltba.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!