Az eredeti tervekhez képest egyéves csúszással, az idei év második felében kezdődhet a 3-as metró felújítása, ám az Európai Unió még nem is döntött a rekonstrukcióra lehívni kívánt 137,5 milliárd forint odaítéléséről, a felszíni metrópótláshoz pedig még sem elegendő jármű, sem elég sofőr nincs.

 
A buszok nm bírják a pluszterhelést - Az illusztráció Máthé Zoltán, MTI felvétele

Az önkormányzati választásokra, 2019 őszére még kész lehet a budapesti 3-as metró felújítása, ám ehhez nemcsak a feszes határidőket kell tartani, de egyetlen hiba, váratlan esemény sem csúszhat be. A munkák az idei év második felében kezdődhetnek: megújulnak a vágányok, az állomások, a mozgólépcsők, az alagutak és az elektronika is.

A korszerűsítés több évig és több szakaszban folyik majd: a Nagyvárad tér és Kőbánya–Kispest közötti szakasszal kezdenek, de egyelőre még kivitelező sincs, mert az állomások és az infrastruktúra felújítására vonatkozó közbeszerzési pályázat határideje még csak nemrég járt le, július végén köthetnek várhatóan szerződést a nyertessel.

Addigra talán az is kiderül, lesz-e pénz a beruházásra. A tervek szerint 137,5 milliárd forintba kerülne a rekonstrukció. (Ettől függetlenül már lezajlott a jelentős vitákat kiváltó, 70 milliárd forintos járműfelújítás, tavasszal álltak forgalomba az orosz gyártó által visszaküldött első szerelvények, melyek kezdetben gyakran meghibásodtak.)

A főváros a 3-as metró felújítására az EU-tól vár anyagi segítséget, ám – írta meg a héten a Népszava – az Európai Bizottság még nem kapta meg a magyar féltől a beruházás projektszintű részletes leírását, ezért döntés sem született a támogatásról.

Emellett az évi 150 millió utast szállító 3-as metró felújításának felszíni járműpótlása is eléggé bizonytalan.

Egy korábbi tender alapján már tavaly nyáron rendelkezésre állhatott volna a pótlóbuszként beszerezni kívánt 110 Solaris busz, ám a kormány megtorpedózta ezt a megoldást a hazai buszgyártás érdekeire hivatkozva. A főváros – várható pluszköltségei megtérítése mellett – bele is egyezett egy új tender kiírásába, a BKK pedig (június végi jelentkezési határidővel) meg is jelentette a 10 évre szóló közbeszerzést a 150 új csuklós autóbuszra.

A metrópótlásra rálátó forrásaink szerint a BKV igyekszik minden eszközét bevetni emellett a pótlásnál: a 2015 óta beszerzett, illetve év végéig megérkező 124 új és használt buszról van szó, további 15 buszt bérelnének, 139-et pedig házon belül felújítana a BKV. Információink szerint a BKV-nál nemrég nyélbe ütött 15 százalékos idei béremelés ellenére is hiány lehet majd járművezetőkből, hiszen még a munkálatok kezdetéig mintegy 100, 2018-ban pedig további 250 sofőrt kellene felvenni.

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!