III. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó, Nemzeti Színház, április 11–24.

  <h1>Hazafiak - Fotó: Eöri Szabó Zsolt</h1>-
  <h1>Gulliver utazásai - Fotó: Eöri Szabó Zsolt</h1>-

Hazafiak - Fotó: Eöri Szabó Zsolt

- – Kép 1/2

Igencsak lehangoló az összkép, ami az idei MITEM-en a különböző nemzetek színházi produkcióiból mozaikszerűen összeállt korunkról és a kor emberéről. Öldöklés, egymás kínzása, megalázása volt a fő motívum a legtöbb előadásban (Tiittől A hollón át az Iliászig).

Swift társadalmi szatírája, a Gulliver utazásai érzékletesen fogalmazódott színre a románok előadásában. Silviu Purcarete rendező nagy elánnal rakosgatta elénk az elvetemülten bizarr képeket. Sziporkázón szellemes ötletkavalkádja mégis oly nyugtalanító, borzongató volt, hogy mi is pironkodtunk s megrökönyödtünk az elénk táruló emberképen.

Izgalmasan indult a Thomas Ostermeier rendezte Sirály is a svájciaktól. Fehér dobozban, a fal mentén ültek a színészek, majd előlépve mikrofonba mondták dialógjaikat. Eközben a „doboz” hátsó fala festővászonná lett egyikük révén. A festőnő akkurátusan dolgozott óriásképén, közönyösen (akár a természet) a háta mögött zajló szenvedések iránt. És az elkészült idilli képet egyszer csak átkente teljesen feketére. – A színen lévők sorsát festette.

Mindeközben az örökkön politizáló Medvegyenko valóban elkezdett improvizatív aktuálpolitizálni (menekültügyről, falakról, amit a magyarok ’89-ben bontottak, most meg emelnek); Trepljov monológjában elmondta, hogy rühelli és unja a mai színházakat, amelyben mindig ugyanazok a trendi elemek ismétlődnek klisészerűen: fehér dobozban lévő, mikrofonba beszélő, meztelenkedő színészek.

És a kettősség – az elidegenítés és személyesség e szimultán együttjátszatása rendkívül megkapóvá tette az előadást. Szép volt az is, ahogy a korszerű effekteket fokozatosan elhagyták, mígnem elérkeztek a hagyományos színházhoz, s maradt pusztán Csehov. Innentől viszont meglehetősen érdektelenné s középszerűvé lett háromórás interpretációjuk.

Az elvakult hazafiság ártó, pusztító voltáról Jovan Sterija Popović által írt darabot Urbán András rendezte színpadra a Szerb Nemzeti Színházban. A Hazafiakat a MITEM programjába, a Nemzeti színpadára beválogatni elismerésre méltón merész vállalás, mert bő másfél órán keresztül tulajdonképp a magyarokat ócsárolják s gyalázzák a darabbéli nacionalisták.

Ami néhány nézőnél ki is verte a biztosítékot. Nem vették észre, e provokatív előadás épp a másokat bántó, kirekesztő patriótákat állítja pellengérre.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!