Konnektor, fényűzés, Merkel és a németek – ezek a most zajló Frankfurti Autószalon hívószavai. A világ egyik legrangosabb autós seregszemléje idén is a jövőbe repíti a látogatókat és nem vesz tudomást a válságról.

  <h1>Frankfurtban elkezdődött a jövő (Fotó: Profimedia-Red Dot)</h1>-
  <h1>Konnektor főszerepben (Fotó: Profimedia-Red Dot)</h1>-
  <h1>Átlátszó üzleti fogásokból sem volt hiány (Fotó: Profimedia-Red Dot)</h1>-

Frankfurtban elkezdődött a jövő (Fotó: Profimedia-Red Dot)

- – Kép 1/3

A szeptember 10-én startoló autókiállítás főszereplője idén egyértelműen a konnektor. Minden gyártó kötelezőnek érezte ezen a fronton a villantást, és a már kínai standokon is látható hibridek mellett legtöbbüknél olyan elektromos autókat is megnézhettünk, melyek idén már kaphatóak. Ami nagyjából minden gyártónál egységes, az a tízmillió forint körüli vételár és a 150-200 kilométeres hatótáv. Az autók gyorstöltőkkel fél óra alatt reaktíválhatóak, ezekből az állomásokból Németországban már lassan kezd annyi lenni, mint benzinkútból, nálunk viszont egyelőre alig egy tucat létezik. (Otthon, normál hálózatról 6-8 óra alatt tölthetjük fel az autónkat.) A Volkswagen és a Ford létező modelleket – a Golfot, a Focust, vagy az Upot – alakított át konnektorossá, a BMW azonban merészebbet lépett. Egy teljesen új modellt hoztak ki i3 néven, amely egy keskeny, városi, nagyon futurisztikus jármű, szénszállal erősített műanyag karosszériával. Extraként kérhető hozzá hatótávnövelő benzinmotor, érzik ők is, hogy egyeseknek kevés lehet a 180 kilométeres perspektíva. Nagyot kockáztatnak, mert eddig egy gyártónak sem jött be igazán a villanyautó, most mégis úgy tűnik, ez a következő évtized trendje.

A Mercedesnél a fényűzésé volt a főszerep. Ebben a hónapban leplezték le az új S-osztályt, ami a luxus csúcsa, forróköves lávamasszázzsal az ülésekben és teljesen digitális műszerfallal. Jellemző, hogy a bevásárlóközpont méretű, háromszintes „stand” közepén az S-osztály hibrid verziója állt, büszkén hirdetve oldalán a fogyasztást: 3 liter/ 100 kilométer.

A közelgő választások miatti lázban élő Németország kancellárasszonya, Angela Merkel is feltűnt egy fél napra, és becsületesen végigjárta minden hazai gyártó standját, megnézte az újdonságokat, váltott pár szót a cégek első embereivel. Akárhova lépett be, tapssal köszöntötték. Természetesen Angie is a kipufogó nélküli autóknak szentelt kitüntetett figyelmet, de Brüsszelben ezzel párhuzamosan azért lobbizik, hogy a 2020-as CO2-kvótákat ne szigorítsák tovább, mivel az autógyárak számára azért még mindig fontosabb a profit, mint a föld megmentése. Ezért aztán, hogy az előírt kibocsátási normákon belül legyenek a modellpaletta átlagában, a 4-500 lóerős szörnyetegek mellé kénytelenek alig fogyasztó autókat is csatasorba állítani.

A válság innen a frankfurti Messe területéről nem igazán látszik, a fényűző standokon nem volt hiány tanulmánymodellekből, gyönyörű hoszteszekből és az elmaradhatatlan kínai ipari kémekből. Mindezek ellenére Frankfurt azért főképpen a németekről szól. A három nagy – Volkswagen csoport, BMW és Mercedes – uralta a kiállítás jelentősebb részét. Jellemző, hogy az Audi külön erre az eseményre felépített épülete nagyobb volt, mint a francia gyártók standjai. Voltak persze minket is érintő újdonságok, mint például az új SX-4 SCross, amit nálunk gyártanak és már az ára is ismert: valamivel 5 millió forint alatt indul a kompakt városi terepjáró. A Skoda Rapid ötajtós verziója már jól néz ki és nem is lesz drága, hazánkban is jó eséllyel népszerűvé válik.

Három nap frankfurti szédelgés után fáradtan rogytam le egy Changan Raeton ülésére. A formák és az anyagok valahogy azt súgják, a távol-keleti autóipari hatalomátvétel még nem ebben az évtizedben fog elérkezni. Utolsó nap pedig már nem érdekelt a pénz, és vettem két piros Audit. Kár, hogy belefértek egy zacskóba.

Címkék: Riport, autó-motor

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!