Oskar Kokoschka Alma Mahlerről készített életnagyságú babája, egy legendás szerelmi történet és az egész 20. század történelme kel életre Gergye Krisztán Társulata és Gloria Benedikt osztrák balerina előadásában. Gergye Krisztián táncos-koreográfussal beszélgettünk a nagyszabású produkcióról, melyet március 19-én a Müpa színpadán láthatunk.

  <h1>Gergye Krisztián - Fotó: Dömölky Dániel</h1>-
  <h1>Gergye Krisztián - Fotó: Dömölky Dániel</h1>-

Gergye Krisztián - Fotó: Dömölky Dániel

- – Kép 1/2

– Táncosként mi fogta meg a bábművészetben?

– Szerintem ez az egyik legérzékenyebb, legösszetettebb műfaj. A színházat a tánc oldaláról megközelítő alkotóként számomra izgalmas, hogy a tánc és a színház egy tárgyban – a bábban – sűrűsödni tud. Sokat gondolkodtunk, hogyan működhet ez a Müpa fesztiválszínházában, amely mindig egy kissé belakatlan tér. De épp ez a távolság kellett ahhoz, hogy meg tudjuk teremteni az illúziót, hogy ne tudjuk pontosan, ki báb, ki táncos, és létrejöjjön a varázslat, és egy élettelen tárgy életre keljen, önálló entitásként.

– A táncos mozgatja a bábot, vagy a báb a táncosokat?

– Előfordul, hogy a táncosok által mozgatott báb mozgatja a táncost, akár egy marionettfigurát. Máskor a táncos eljátssza a bábot, de az előadásnak nincs olyan szegmense, amely ne vizsgálná ezt az alá-fölérendeltségi viszonyt.

– Ez a mai magyar valóságra is rímel?

– Az előadás semmilyen konkrétum irányába nem megy el, inkább átfuttatjuk magunkon az emlékeinket, a személyeseket és a figurák fiktív emlékeit, és ezen keresztül a jelenbe érkezünk. Talán azt sikerült a lehető legteljesebben megfogalmazni, hogyan létezzünk ebben az ambivalens korban úgy, hogy a múltunkat ne fedjük el és ne tagadjuk le, hanem merjünk szembenézni vele.

– A színpadi vetítésben megjelennek Vojnich Erzsébet és Szűts Miklós festményei is. Milyen újabb dimenziót nyit meg a képzőművészet az előadásban?

– A filmzörejek, archív fotók és a festmények olyan atmoszférát teremtenek, melyek érzetükben megidézik, de nem konkretizálják a 20. század eseményeit. Azt a kort próbáljuk feleleveníteni, amikor a múzsa csókja még érhetett valamit. Amelyben Kokoschka gesztusa egyszerre volt botrányos és hihetetlenül bátor felvállalása annak, hogy ő a saját életének főszereplője lesz. 2016-ban mi is ezért küzdünk, csak egész más a tempó, ritkábban tudunk belesimulni a saját időnkbe, amit a személyiségünk megkövetel.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!