Kivételesen mi sem vágytunk többre, mint hogy jól lebarnuljunk a medence partján. Ám a zalakarosi fürdőből kilépve elcsábítottak minket a megye színes-szagos, vagány programjai és látványosságai. Mert Zala jóval több a kátyú nélküli autóutaknál és nyugati színvonalú fürdőknél.

<h1>Fotók: Pálmai Zoltán</h1>-

Fotók: Pálmai Zoltán

- – Kép 1/3

Zalakarost termálfürdője, remek hoteljei, a kulturált légkör miatt kedvelik a magyar és a – zömében németajkú – külföldi vendégek. Tipikus nyaralós napokat lehet itt eltölteni: fürdőzés, kellemes vacsora elköltése a hotelben vagy egy helyi vendéglőben, amit egy laza egészségügyi séta követ. Ám aki ennél valamivel nagyobb izgalmakat is szeretne átélni üdülése során, annak sem kell feltétlenül elhagynia a várost. Manapság igazi kuriózum kertmozit találni. Zalakarosnak azonban van sajátja. Régi kultúrházas időkre emlékeztet a felül fedett, oldalt kerítésekkel határolt filmszínház, a vetítésre szánt alkotások azonban tartják a lépést a korral.

Nem több mint fél óra kocsival Zalakarostól Kápolnapuszta, ahol egy hatalmas területen fekvő bivalyrezervátumot találunk. Először azt hittük, nagy mázlink van, amikor az állatokat össznépi dagonyázáson kaptuk. A tanösvény egyik táblájáról tudtuk meg később azt is, a bivalyok napi 8-10 órát töltenek fürdőzéssel, nincs szükség tehát Fortuna segítségére az esemény elcsípéséhez. Ne csodálkozzunk, ha a szobrok és fapadok tetején kecskéket találunk. Vigyázzon is, aki idétlenkedik: az oda nem illően viselkedőket a kecskék combra ugrálással büntetik. A kilátónál lehetőség nyílik bagolyköpetek megvizsgálására is. Hogy miért? Hát azért, hogy megtudjuk, mit ebédelt a bölcs szárnyas a köpet produkálása előtt.

Mi azonban nem akartunk indiszkrétek lenni, így megköszönve a lehetőséget, a tikkasztó hőségben inkább erős késztetést éreztünk egy fagylalt elfogyasztására. Át is ugrottunk a közkedvelt Hévízre, ahol az ország egyik legérdekesebb cukrászdáját találtuk meg. A kilencvenes évek hangulatát idéző fagyizó kétszintes, a második emeletre ráadásul üveglifttel lehet feljutni. Ám nem ez a legnagyobb látványosság a helyen, hanem a spagettifagyi. A hűsítő édességet egy különleges, krumplitörőhöz hasonlító szerkezetbe teszik, melyből a fagylalt hosszú, tésztaalakú formában távozik. Az édességet a kedves cukrász fiúk eperrel és fehércsoki-reszelékkel tálalják.

Egyetlen előre megbeszélt programunk a Kányavári-sziget meglátogatása volt. Ám itt is sokkal többet kaptunk, mint amire számítottunk. Sehol ilyen gyönyörű szitakötőket nem látni, mint a Kis-Balaton partján. A liláskék színben pompázó teremtményekben való gyönyörködést egyedül a nagyszámú szúnyograj kellemetlenkedése zavarja meg. Volt, akit nem érdekeltek a vérszívók sem: egy idősebb – minden bizonnyal nullás vércsoportú – házaspár látogatásunkkor már fél napja üldögélt az árnyékban dévérkeszegre és kárászra pecázva. Szerencsénkre ottjártunkkor a helyi termelők is kint álltak áruikkal. Isteni lekvárokat, birsalmasajtot vásárolhatunk tőlük, baráti árakon. A nagy túrázásban kissé elpilledtünk. Micsoda szerencse, hogy épp Zala megyében van Magyarország egyik buddhista szentélye! El is látogattunk a lenyűgöző látványt nyújtó zalaszántói Béke Sztupához, melynek közvetlen szomszédságában meditációs központ épül. A nagy fúrás-faragás ellenére is sikerült ellazulnunk, nehéz lenne eldönteni azonban, hogy a hely mágikus ereje vagy a bódítóan tömény füstölőillat miatt. Ám nem a sztupa az egyetlen izgalom Zalaszántón. A település talán legcukibb házikójában működik a Mézeskalács Múzeum. Hála az ott dolgozó lelkes hölgynek, érdekes információkat szerezhetünk a mézeskalácsról mint társadalomtörténeti emlékről. Merthogy az (is). Ott tudtuk meg például, hogy ha egy leány elfogadta a neki nyújtott huszár formájú mézeskalácsot, a fiú már vihette is ágyba. A huszárral tehát férfierejét ajánlotta fel a legény, de semmi mást. A komolyabb érzelmek kifejezésére a tükrös, szívecske alakú mézeskalács szolgált.

Akik az iménti történetből a mézeskalács helyett a huszár férfierejére emlékeznek, azok mindenképp nézzék meg a keszthelyi erotikus panoptikumot. Az elnevezésnél már csak a látvány bizarrabb. A kiállításon a világirodalom ismertebb erotikus meséinek jeleneteit örökítették meg a viaszbábukkal.

A termálvizekben való nonstop dagonyázás szuper dolog. Ám csak kis erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy a klasszikus fürdőzős nyaralás kalandokkal teli élményekkel is gazdagodjon. Zala megyében ehhez minden feltétel adott.

Címkék: Riport, Magyarország

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!