Szépséges és nehéz alkotás Mundruczó Kornél új filmje, nem kellemes belenézni az általa tartott tükörbe, mert viszontlátjuk, milyen barbárul és szenvtelenül bánunk elesett, menekülő embertársainkkal.

 
Jupiter holdja - Mundruczó Kornél filmje - Forrás: InterCom

Persze ezt is csak azok veszik magukra, akik hajlandóak végignézni egy különleges szíriai migránsfiú magyarországi megpróbáltatásait.

A repülés ősi toposza itt nem a vágyható legszabadabb érzésként jelenik meg, akkor is zuhanásnak érezzük, mikor felfelé irányul.

Mindig van benne baljósság, ami a rendező filmjeiben visszatérő elem. Különösen a Keleti pályaudvar aluljárós jelenetei alatt kavaroghatnak bennünk a 2015-ös híradós képsorok, és mivel a forgatókönyv ezek előtt íródott, nevezhetjük prófétikusnak, ahogy a zárójelenetben elhangzó „aki bújt, aki nem, jövök!” ígéretet is. A migránsok Európába özönlése, amire a költőien kozmikus cím utal, a film realitásszintje, földbe döngölőbb a gravitációnál. Aryan (Jéger Zsombor) azonban képes e brutális történelmi idők és az emberi kicsinység fölé emelkedni, megteremtve a film szürreális, s még inkább spirituális dimenzióját.

A színeiben, textúráiban, finommechanikájában is lenyűgöző képi világ – Rév Marcell kivételes operatőri munkája és számos kitűnő rendezői döntés eredménye –, s hozzá Jed Kurzel filmzenéje mesterművé nemesíti az alkotást.

Bárcsak a forgatókönyvet is így engedték volna szárnyalni! Mundruczó varázslóként lebegteti valóság és misztikum, egyben a műfajok határait, de egyértelmű tanulságokat nyom kezünkbe, melyek mind Jézushoz és a kereszténységhez köthetők. Minden csodásan filmezett repülési jelenetben benne van, hogy az égre kell emelnünk a tekintetünket. A bűnbánat minden könnycseppje szelíd erőszak.

Didaktikussága inkább elidegenít, mint hogy lehetőséget adna az együttgondolkodásra a valamennyi emberi és európai értéket megkérdőjelező modern kori népvándorlásról, melynek éppcsak a nulladik órájában vagyunk.

MEGKÉRDEZTÜK...

...…Mundruczó Kornélt,
a filmrendező a menekültkérdésen túl a csodák
lehetőségeiről is mesél.


– A Cannes-i Filmfesztivál ismerős közeg: eddig 7 filmje szerepelt az A kategóriás, nemzetközi mustrán. Az idei milyen tapasztalatot hozott?

– Soha ilyen jól nem ment egy filmem sem ott, mint most, a Jupiter holdja, eddig több mint 40 ország vette meg a filmmarketen. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptam zsűritagoktól, rendezőktől, színészektől, úgyhogy nagyon büszke és boldog vagyok.

– A magyarok jó része nem szívleli az „idegeneket”. Ők miért ülnének be a menekültfilmként aposztrofált alkotására?

– A csodáról, annak lehetőségéről is szól a film, így akár arról is, hogy a menekültellenesek is kíváncsiak rá. Átfogó társadalmi kérdéseket taglal, tükröt is tart, olyan film, ami hagyja, hogy hasson rád és utána gondolkozz róla. Miközben egy európai mozi, a saját nyomorainkra reflektál, mégis Ázsiából és Dél-Amerikából is óriási az érdeklődés iránta, talán azért, mert a hitehagyott világban a csodavárás meghatározó élménnyé kezd válni.

– Ilyen aktuális témát feldolgozni rizikós. Ennyire témaérzékeny, tudatos?

– Nem az a rendező vagyok, aki forró témákkal foglalkozik. Derült égből villámcsapásként ért, hogy amivel 4-5 évig foglalkoztunk és 2014-re elkészült forgatókönyv formájában, az rá egy évvel valósággá vált. Amikor kitört a menekültválság, összeültünk, hogyan tovább. Úgy döntöttünk, nem tehetjük meg – elsősorban magunk miatt –, hogy nem forgatjuk le a filmet. Azt írtuk az első oldalra: valamikor a jövőben. Na, ezt ki kellett húznunk. És az első jelenetet is, ami egy kerítésnél kezdődött…

KRAUSZ VIKTÓRIA

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!