A huszonkét cannes-i versenyfilm közt nincs egy sem, amelyet nő rendezett. Hiába tiltakoztak a Le Monde francia napilap hasábjain neves producerek, rendezőnők, köztük az ausztrál Gillian Anderson és a brit Rachel Ward, vagy a feminista ikon, Gloria Steinem, a fesztiváligazgató Thierry Frémaux erre csupán annyit mondott: a versenyfilmeket nem alkotóik, hanem kvalitásaik alapján válogatják.

 
Bill Murray visszakattint

Csakhogy ez idáig egyetlen- egyszer fordult elő a filmfesztivál 65 éves történetében, hogy rendezőnő kapta az Arany Pálmát (Jane Campion a Zongoraleckéért), ami nem feltétlenül tükrözi a kiváló női alkotók jelenlétét a filmgyártásban. Egy év kihagyás után végre magyar mű is meghívást kapott, ezúttal a Cannes Classics sorozatba: Pálfi György montázsfilmje, a Final cut – Hölgyeim és Uraim bemutatója azonban a fesztivál utolsó napjára került, emiatt talán a reméltnél kevesebb figyelemre számíthat.

A várakozásoknak megfelelően jól sze­­repelt a fesztivál nyitófilmje, Wes Anderson Holdfény királyság című drámája. Az excentrikus rendezőt az egyik legnagyobb amerikai tehetségnek tartják ma Európában. A cserkésztáborból megszökött kiskamasz fiú és lány meseszerű történetében Bruce Willis, Tilda Swinton, Edward Norton és Bill Murray remekelnek. Míg a Variety filmes szaklap szerint a sztárszereposztás meggyőző erénye a filmnek, ez önmagában nem lehet elég a zsűrielnök olasz Nanni Morettinek és kollégáinak.

A tavaly még elsőfilmesként a Kri­tikusok Hetén diadalt arató Jeff Nichols Mud című versenyfilmjének főhőse az azonos becenevet viselő szökött fegyenc (Matthew McConaughey), akire két kisfiú rátalál a Mississippi folyó egyik szigetén. Az ő segítségükkel Mud visszatér az életbe és korábbi szerelméhez (Reese Wither­spoon). McConaughey a kapocs a másik „amerikai művészfilmhez” is: Lee Daniels Paperboy (Papírfiú) című drámájában is szerepel. A film nem csupán az idősebb nő és a fiatal srác (Nicole Kidman és Zac Efron) pikáns, erotikus kapcsolata miatt lehet érdekes, a McConaughey és Efron játszotta testvérpár egy ártatlanul halálra ítélt férfi (John Cusack) megmentéséért is küzd.

A kritikusok és az Alkonyat-rajongók által is legjobban várt alkotás a Cosmopolis, amelyet alig két hét múlva a magyar mozikban is megnézhetünk. A kanadai kultrendező, David Cronenberg nyílt szexualitást és a véres jeleneteket sem nélkülöző, utópisztikus thrillerében Robert Pattinson gátlástalan, jól fésült milliárdos manhattani yuppie-t alakít, akinek egy rejtélyes gyilkos elől kell menekülnie. Pattinson barátnője, Kirsten Stewart sem csupán kedvese miatt érkezett a Riviérára: Jack Kerouac Az úton című regényének várva várt filmadaptációjában szerepel.

Míg a New York Times szerint az idei az iráni rendező, Abbas Kiarostami éve lehet, a brit Daily Telegraph egy másik cannes-i veterán, Ken Loach győzelmét jövendöli. Erős ellenfelük lehet Michael Haneke Amour című drámájával. A brit Guardian szerint a 2009-es Arany Pálma-díjas osztrák rendező a szokásos technikai tökéletességgel, de szokatlanul gyöngéd hangon meséli el, hogyan birkózik meg a férj (Jean-Louis Trintignant) és a lány (Isabelle Huppert) az anya (Emmanuelle Riva) agyvérzésének következményeivel. A színészek sorából egyvalaki máris kiragyog: Marion Cotillard, aki mindkét lábát elveszíti egy balesetben Jacques Audiard Rozsda és csont című filmdrámájában. Megrázóan hiteles alakításáért sokan tartják esélyesnek a legjobb színésznő díjára.

Amerika is jobban figyel az öreg kontinensre, miután tavaly a The Artist – A némafilmes az Arany Pálmától egészen az Oscarig szárnyalt. Az utóbbi években megszokhattuk, hogy Holly­wood Cannes-ban tartja egy-egy népszerű közönségfilm premierjét. Az idén Ben Stiller örülhet, mert a Madagaszkár 3. pénteki bemutatója után már elmondhatja, legalább a hangja részt vett a rangos filmszemlén.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!