Kinek a fejéből pattanhat ki, hogy önállóan énekeljen, mi több, bábozzon el egy komplett operát? A méltatlanul alulértékelt Sickratman (Paizs Miklós) vállalkozott erre, akiről a többségnek még mindig a „Buzi-e vagy?” című homo- és mindenofób, szatirikus rap villanhat be. Kevesen bírták akkoriban az ex Bëlga-tag mértani pontossággal célzott, de – értő fülek hiányában – így is gyakran irányt tévesztett társadalomkritikáját.

 
 

Ezúttal sem könnyen emészthető műfajjal lép színpadra az RS9-ben: a Don Giovanni előadására vállalkozott egymaga, a szereplőket ujjaira húzott bábok testesítik meg. Először 2013-ban rukkolt elő a fura produkcióval, amit élete főművének nevezett – aztán keserű hangú közleményben tudatta, hogy a négy nézőből is egy elaludt.

Erről ma már szó sincs: telt házas az előadás, olyan is van, akinek csak a padlón jut hely. Sickratman jóformán egy szuszra énekli végig ezt a három órát, egyszerre bábozik minden szereplővel egy fakeret peremén, és végig látható marad – éppcsak a hangszereken nem játszik egyedül.

Ha ez nem lenne már ettől is fergetegesen formabontó színpadi megjelenítése a rokokó nőfaló történetének, tegyük hozzá: saját átiratban hangzik el a mű. Az eredeti szerkezetet és cselekményt követve, ám olyan nyelvezettel, hogy rizsporos parókák bálja helyett inkább a sarki presszóban érezhetjük magunkat a Blahán, ahol épp az illuminált Fradi-drukker csaját fűzi a pultos csávó: „Nyuszika, ez teljesen nonszensz, hogy te meg ez a minősíthetetlen, tufa állat! Én egy tökéletes karmakorrekciót szeretnék rajtad végrehajtani” – szédíti a vőlegénye mellől eltérített naivát a főhős. Máshol így foglalja össze nézeteit: „Hadd tippeljem meg, hogy mindenki más így csinálna, vagy csak gyáva hozzá, vagy semmi karizmája. De ott is van a büntetésük, az az utolsó szemölcsig ismert test, amelyik esténként az ágyba várja őket.”

Komoly rekeszizom-fájdalmak árán visongjuk végig ezt a kétszer másfél órát, és rácsodálkozunk:

mennyire örök a svédasztalról mindennemű erkölcsi vagy ízlésbeli gátlás nélkül habzsoló Don Giovanni alakja.

Ennyi nevetés pedig különösen terapeutikus azoknak, akik testközelből ismerik az efféle csúcsragadozók működését. Habár ez a változat aligha lenne telt házas az Operában, egy teljesen más közönséghez hozhatja közelebb azt, ami benne örökérvényű.

Következő előadás:
március 12., RS9

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!