Kiürül a téli erdő - Enyedi Ildikó: Testről és lélekről

 
A 3. Magyar Filmhét nyitóalkotása lesz a Testről és lélekről – képünkön balról jobbra: Tenki Réka, Morcsányi Géza, Enyedi Ildikó, Borbély Alexandra és Nagy Ervin - a fotó forrása: Profimedia

Bár a Nemzetközi Berlini Filmfesztiválon csak lapzártánk után, szombaton hirdettek eredményt  Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotása nyerte a legjobb filmnek járó Arany Medve díjat - a szerk.), számunkra biztosan díjnyertes Enyedi Ildikó Testről és lélekről című, letaglózó filmje. A titkokról, testi és lelki „fogyatékosságokról”, szenvedésről és a mindent elsöprő érzelmekről szóló alkotásnak már a képanyaga is megrendítő.

Egy vadidegen férfi és nő éjszakánként ugyanazt álmodja: szarvasként együtt járják a mozdulatlan, téli álmot alvó erdőt. Nappal viszont Mária (Borbély Alexandra) minőségellenőrként, Endre (Morcsányi Géza) pedig pénzügyi igazgatóként dolgozik – ugyanazon a vágóhídon. Különös és többszörösen terhelt szerelmük történetét meséli el Enyedi Ildikó, aki utoljára 1998-ban készített filmet (Simon mágus), mindez azonban nem látszik legújabb alkotásán. Herbai Máté képei természetfilmbe illők: a szarvasok irháján megcsillanó hópelyhek, a patakba érő paták, miközben az állatok szuszogását is halljuk. Ezzel állnak szöges ellentétben az „ébrenlét” képei: dokumentumfilmszerűen látjuk, ahogy a vágóhídon feldolgozzák a marhákat, a vérben úszó padlót. Közben pedig a menzán, a tálcák fölött a nyári melegben „lelkiznek” a főszereplők. Akiknek, ahogy kiderül közös titkuk, és egyre gyakrabban ebédelnek együtt, kerülnek közelebb egymáshoz, úgy vesznek el animális álmaik.

Élete első filmszerepében Borbély Alexandra alakítása hibátlan – helyenként kényelmetlen nézni a gyermekien őszinte Máriát: sajnáljuk, féltjük, s drukkolunk neki, hogy túlélje öngyilkossági kísérletét, ugyanakkor szókimondása irigylésre is méltó. A hasonlóképp „elsőfilmes” Morcsányi Géza (a Magvető Könyvkiadó egykori vezetője, a Radnóti Színház dramaturgja) szintén remekel. A mellékszereplők sem akárkik: Békés Itala kecses járásra tanítja a nőiességét titkoló főhőst, Tenki Réka jól hozza a szexis pszichológusnőt, Schneider Zoltán a gőgös HR-es papucsférjet, Nagy Ervin pedig az üzem macsó bikáját, de feltűnik Mácsai Pál és Jordán Tamás is.

A Berlinálé közönsége és a kritikusok is jól fogadták a filmet: „végtelenül visszafogott csomagolásban mesél el egy lenyűgözően szenvedélyes szerelmi történetet” – írja a Die Welt, kiemelve, hogy a női főszereplő díjra is esélyes. A Variety szerint a művész „okos, melankolikusan visszafogott játékának köszönhető, hogy az izgulós, befelé forduló alakból depressziós, őrült tündér álomlánnyá változó Mária végig rokonszenves marad”. A fesztivál igazgatója szerint pedig a film remek befektetés volt.



A film a 67. Berlinálé fő szekciójában szerepelt, az Arany Medvéért 17 másik alkotással együtt versenyzett. Már tucatnyi ország vette meg a Testről és lélekről vetítési jogát, nálunk március 2-től vetítik a mozik. A Panoráma szekcióban vetítették Török Ferenc új, 1945 című filmjét, a Generation szekcióban Lovrity Anna Katalin Vulkánsziget című animációs rövidfilmjét, a Kritikusok Hete válogatásában pedig szerepelt Máté Bori The Headless Appearance című kétperces absztraktja.

A 3. Magyar Filmhét nyitóalkotása lesz a Testről és lélekről – képünkön balról jobbra: Tenki Réka, Morcsányi Géza, Enyedi Ildikó, Borbély Alexandra és Nagy Ervin. A február 26. és március 5. közötti filmmustrán a vetítéseken kívül összesen 23 kategóriában díjakat is osztanak majd az elmúlt évben bemutatott és benevezett magyar filmek között.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!