Rippl-Rónai és Maillol – Egy művészbarátság története, Magyar Nemzeti Galéria. A kiállítás december 16-tól 2015. április 12-ig tekinthető meg.

 
Aristide Maillol: Fiatal lány fekete kalapban, 1891. - Forrás: Magyar Nemzeti Galéria

Rippl-Rónai, a modern magyar festészet egyik legnagyobb hatású művésze és Maillol, a modern európai szobrászat kiemelkedő alakja kölcsönösen támogatta egymást művészi ambícióikban. Az 1890-es évtized mindkettejük karrierjében döntő fontosságú volt. Maillol kezdetben festőnek készült, de mindemellett foglalkozott faszobrok faragásával és szőnyegkészítéssel is. Rippl-Rónai ezekben az években került Párizsba – elhagyva magyar mesterét, Munkácsy Mihályt – és francia szimbolista körökben mozgott.

A két művész szoros barátságot ápolt a Nabikkal is.

A héber „nabi” szó magyarul prófétát jelent, és a szimbolisták első szecessziósnak nevezhető festőközössége hívta így magát. Rippl-Rónai 1894-ben ismerkedett meg velük, szimpátiájukat az Öreganyám című képével nyerte el. E közösség tagja volt például Pierre Bonnard, Maurice Denis, James Pitcairn-Knowles, Édouard Vuillard. Maillol időközben folyamatosan távolodott a festészettől, a szőnyegkészítéstől és végül a szobrászatban találta meg az örömét. Az 1900-as évek elején a magyar festő elhagyta Párizst, 1902-ben Kaposváron telepedett le – végleg. Ezután már csak egyszer találkoztak, mikor Rippl-Rónai 1914-ben újra Párizsban járt. Barátságuk azonban nem halványult, folyamatosan leveleztek, a magyar festő 1927-es haláláig.

E szoros kapcsolatnak állít emléket a tárlat, bemutatva egymásra gyakorolt hatásukat – több mint kétszáz művet felvonultatva.

A kiállítás december 16-tól 2015. április 12-ig tekinthető meg.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!