Major Benedek a budapesti Móricz Zsigmond Gimnázium 11. osztályos tanulója jogosítvány nélkül vezetett kamiont, de ezért nem büntetést, hanem dicséretet kapott.

 
Fotó: Marjai János, MTI

Újonc létére négy futamot nyert a kamion gyorsasági Európai-bajnokságon és az abszolút összetett versenyben a 10. helyen végzett. Lehet, sokan felkapják a fejüket, hogy lehet jogosítvány nélkül versenyezni, de Major Benedek lapunknak elmondta: a két dolog nem függ össze, az illetékes szakemberek meggyőződtek az alkalmasságáról, és megkapta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) licencét, amelynek alsó korhatára 16 év.

– A FIA a Kamion Európa-bajnokság Év újoncának választotta. Hogy került egy középiskolás diák a benzingőzös világba?

– Úttörő vagyok a családban, bár szüleim, pontosabban az édesapám imádja az autóversenyeket és rendszeres néztük a Forma–1-es futamokat. Valójában Michael Schumacher iránt érzett csodálatom indított el az autóversenyzés felé. 9 évesen kezdtem gokartozni, 13 évesen pedig már részt vettem a hazai túraautó-bajnokságon, 2011-ben két kategóriában bajnok lettem. Tavaly, az év végén az OXXO Energy Truck Race Teamtől lehetőséget kaptam egy versenykamion kipróbálása. Először kissé szokatlan volt, mert igen magasra kellett ülni a volán mögé, azonban a bemutató és a tesztvizsga jól sikerült, így idén részt vehettem az Európa- bajnoki futamokon. Ezek az 1500 lóerős, többtonnás gépek óriási élményt jelentenek, 5 másodperc alatt gyorsulunk fel 100 kilométeres sebességre, és ha nem lenne limit, akár 300 kilométeres tempót is elérhetnénk, de a versenyeken a megengedett maximális sebesség 160 kilométer/óra. Nagyon oda kell figyelni a sebességre, a megfelelő féktávokra, mert ha ezek a monstrumok csattannak, akkor repülnek az alkatrészek, és egy pillanatnyi kihagyás elég ahhoz, hogy az ember „nagyot essen”.

– A kamionversenyeken hány kört kell megtenni a rajttól a célig?

– A verseny 26 körös, ami pályától függően 55-60 kilométert jelent.

– Hogy készül a versenyekre?

– Sokat gyakorolok a szimulátorban, konditeremben erősítek, edzem magam és sokat futok, hogy jól bírjam a fizikai megterhelést.

– Milyen volt az ismerkedés a kamionversennyel?

– Klubtársam, Kiss Norbert tavalyi autójával indultam, és rögtön sikerült pontot szereznem. Egyébként Norbival sokat dolgozunk együtt, nagyon sok hasznos tanácsot és segítséget kapok tőle.

– Ez a sorozat nem a tinédzserek sportja. Az „öreg rókák” nem próbálták „megnevelni”?

– Direkt nem, a szándékos ütközés nálunk nem szokásos. Úgy érzem, engem befogadtak, de mindenki a győzelemre hajt.

– A következő idényre megkapja a MAN gyártól az erősebb, speciális motort?

– Úgy néz ki, hogy igen.

– Melyik versenyére emlékszik vissza legszívesebben?

– Mindegyiket nagyon élveztem, de a legnagyobb élményt az jelentette, hogy Le Mansban az utolsó futamon sikerült nyernem.

– Van rossz emléke is?

– Belgiumban kilöktek, borzalmasan nagyot estem, a kamion totálkáros lett, de szerencsére hamar rendbe hozták, és én nem sérültem meg.

– Mik a távolabbi céljai?

– Egy-két évet még a kamionversenyzéssel szeretnék tölteni, majd jó lenne átnyergelni a túraautók világába és bejutni a Német Túraautó-bajnokságba, onnan pedig a Formula autók versenyébe, de a legnagyobb álmom, hogy egyszer példaképem, Schumacher sorozatában, a Forma–1-ben indulhassak.

– Ha már a Forma–1-et említette, mi a véleménye Vettelről, akit korábban „kis Schumiként” is emlegettek?

– Vettel nemcsak „top” autóval, hanem rendkívüli felkészültséggel és tudással is rendelkezik, úgy gondolom, ha továbbra is hozza az eredményeket, idén is ő lesz a világbajnok.

– Tanul és versenyez. Mi jelenti a kikapcsolódást?

– Az, hogy a civil életben is vezethetem a családom autóját, mert három hónapja már van jogosítványom.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!