Mintha mostanság megmozdult volna a színházi levegő Térey János körül. Regős Jánossal közösen ő válogatott darabokat az idei Pécsi Országos Színházi Találkozóra; hat év kvázi „színházelvonás” után idén februárban végre volt saját bemutatója – Szegeden a Kazamatákat rendezte meg Máté Gábor; és pillanatokon belül megjelenik új (színházi) regénye, a Káli holtak is.

 

– A POSZT-válogatás miatt egy évig szinte mindennap színházba járt. Nem hervasztó?

– Csak néha, mert az átlag jó. Vagy tűrhető.  A  magyar  színház  szépen  teljesít,  a maga  módján  a  bulvár  is  ad  magára.  Más kérdés, hogy rendkívül kevés az olyan előadás,  amit  izgalmasnak  tartok,  amit  saját elhatározásból is megnéznék. Ha szolgáltató intézménynek tekintjük a színházat, akkor a szórakoztatásnak egy bizonyos nívója adott. A kérdés inkább az, hogy magamtól is elmennék-e ilyen előadásokra, és a válasz az, hogy a zömükre semmiképpen. Ugyanakkor a lehetőség, hogy egyszer az életben módom van megismerni a Kárpát-medence összes magyar nyelvű színházát, az páratlan és vissza nem térő.

–   Merre tartanak manapság a tendenciák?

– A műsorpolitika óvatos és megúszós, a legjobbaknál is. Rengeteg a kötelező gimnáziumi olvasmány zenés körítéssel. A tiszta tragédiától a színházban majdnem mindenki  visszariad,  ilyen  értelemben  katartikus a kolozsvári színház Rosmersholmja. Nem óvatoskodik, elemi és kegyetlen színház.

A leggyakrabban fölmerülő téma egyébként Európa lebetegedése és egyben a polgári világrend legújabb válsága – aktualitásokhoz közelítve a legkülönbözőbb színházak hetet-havat beleerőltetnek a klasszikusokba, gondolván, azok mindent elbírnak. Egy átlagos hétvégén három-négy előadásban hallottam emlegetni  különféle  összefüggésben  Soros György  nevét.  A  tendencia  most  ez.  Aztán persze láttunk olyan előadást is, amelyik iszlám elözönléssel végződött: Herczeg Ferenc Bizánc című művét melegítette föl az Újszínház. Sokan a politikusbűnözőkkel szembeni, rendkívül komoly és teljesen megalapozott kifogásaiknak  is  színházi  keretben  adnak helyet – ami roppant derék dolog, ám ha a művészi megmunkálás elmarad, azt az előadás  esztétikuma  sínyli  meg.  Mintha  minden  csupán  önmaga  paródiájaként  volna életképes a színpadon. Ugyanakkor néhány hete  láttam  Alfred  Döblin  Berlin,  Alexanderplatzát a Katonában. A nem kis mértékben  Fassbinder  hatására  született  előadás a  húszas  évek  Németországát,  a  gazdasági válságot,  Hitler  előretörését  ábrázolja  egy tagbaszakadt  kisember  sorsának  fölvillantásával. Széles körképet mutat arról a társadalomról, amelyikben „nincs rend”, amelyik aztán a nagy kaliberű bűnözők prédája lesz. És akár akarjuk, akár nem, ennek van némi hazai áthallása. Ezt intőbb jelnek tekintem a színházi sorosozásnál.

– Azt mondja, Európa beteg, a polgári világrend pedig újabb válságát éli…

– Ha polgáron azt értjük, hogy van egy megbecsült  hivatásunk,  szilárd  alapokon nyugszik  az  életünk  mind  gazdaságilag, mind erkölcsileg, és ezen alapok közé a kultúrát is magától értetődően odaértjük, akkor van mit féltenünk. A polgár krízisének és  a  beomló  párkapcsolatoknak  első  nagy szakértője Ibsen, akitől éppen ezért ma is nagyon sok darabot és nagyon sokféleképpen játszanak Soprontól Marosvásárhelyig. A vészjelek ellenére a polgárság őrzi életének kereteit. Európa határai is adottak. Feszítő, nyomatékos hatások érik ugyan minden irányból a kontinenst, egyelőre mégis kitart.

– No de meddig?

– Nem vagyok jós. Az biztos, hogyha apaként a gyermekeim jövőjére gondolok, akkor nem vagyok egészen nyugodt. Nagyon sok forma és eszmény eltűnik, mások pedig újjáteremtődnek.  A  színház  például  mintha ugyancsak a végére ért volna valaminek. Mintha  mindent  megírtak,  mindent  eljátszottak volna már, és nagyon kevés az olyan színház, amelyik friss repertoárral szolgál. Inkább átírjuk a Nórát kortársra, de kortárs szerzővel nagyszínpadon nem kockáztatunk. Inkább eljátsszuk ezeket a túl sok rendezői látomással  terhelt  történeteket,  a  Mizantrópot, a Bécsi erdőt vagy Bertolt Brechttől a Szecsuáni jólelket – magam is fordítottam – tizenötször vagy százötvenszer, mint hogy kockáztassunk  egy  harmincéves  ismeretlennel. Élő szerzőtől csakis azt játsszák, ami egyszer már bombasiker volt Budapesten.

– Andrei Șerban rendező egy interjúban azt állította, hogy „sajnálatos módon a kortárs szerzők egyike sem ér Shakespeare nyomába, jó, ha tízszázaléknyit birtokolnak abból, ami benne megvolt”. Indulatot váltott ki önben ez a kijelentés? Csak mert még olvasói levelet is írt válaszképp a Narancsba.

–  Az  indulat  nem  jó  szó,  én  ezen  nevettem.  Valóban  könnyelműen  odavetett csacsiságnak  tartom,  amit  Șerban  mondott.  Nem  igaz,  hogy  elfelejtettünk  volna drámát írni, elmondani érdemes történet most is van. Az, hogy például a Vígszínház nem meri nagyszínpadra engedni a kortárs szerzőket, hanem inkább a háziszínpadra idomítja ezeket a különös vadakat, az nem európai  tendencia.  Ez  sajátosan  magyar jelenség.  Amikor  húszéves  voltam,  akkor Kornis  Mihályt  meg  Spiró  Györgyöt  játszották ott. Azelőtt meg Heltait, Szomoryt, Molnár Ferencet mutatták be. A görögök is kortárs drámát néztek, méghozzá Aiszkhüloszt és Euripidészt. A mai szerző dolga ugyanaz, mint az övék: a kor kívánalmait szem előtt tartva írni. Lehetőleg remekműveket. Persze nem receptre, Molnár Ferenc ragyogó dialógusait és dramaturgiáját majmolva. És ne keverjük össze a művészet világát a matematikával. A művészi teljesítmény nem százalékban mérhető. Megérint vagy nem érint meg, ennyi a kérdés.

–  Nem  lehet,  hogy  kortárs  darabokra kevéssé vevő a közönség?

–  A  publikum  szereti,  ha  róla  van  szó, de sem kiszolgálni, sem pedig lenézni nem szabad. Ha Németországban, Romániában vagy Oroszországban betéved az ember egy ötszáz vagy ezer férőhelyes színházépületbe, akkor azt látja, hogy ott olyasmit játszanak, ami Magyarországon csakis független színházakban megy. Olyan díszlettel és elképzeléssel, ami kiverné a biztosítékot Pesten. Egy-két évig. Aztán hozzászoknának, mint Kolozsváron. A néző igenis nevelhető, persze nem korbáccsal.

– Szereti, ha átjárás van a kötetei között. Miért jó, ha összefüggenek művei?

–  Amikor  tizenhét  évesen  találkoztam Balzacnál  azzal  a  jelenséggel,  hogy  egyes művei  egymást  gazdagítják  és  mesélik tovább,  csodáltam  ezt  a  teremtéssel  versenyző történetszövést. Az Asztalizenével kezdődött minden, megírtam a külügyben játszódó  folytatását,  a  Protokollt.  A  Káli holtak  pedig  egyfajta  prequelje  A  Legkisebb  Jégkorszaknak,  amolyan  előzményregény-féle.  A  Jégkorszak  a  2018-as  választások  után  játszódik,  a  regény  pedig ezzel a választással ér véget, erről számol be a főhős, Csáky Alex, aki a Jégkorszakban két jelenetben is feltűnik – egy karácsonyi bulin meg a sípályán találkozhatunk vele, sok-sok évvel azután, hogy a Káli holtakat leforgatta.

–  Önnél  megvalósul  Magyarországon a nagykoalíció. Látni némi reményt, hogy ebbe  az  irányba  billen  a  saját  választásunk is?

– Jelenleg semmi sem lejátszott meccs  Magyarországon, és ez jó. A minden mértéket  túllépő,  kétoldali  gyűlöletpropaganda átcsapott önmaga paródiájába. Ez a jelenség előbb-utóbb a fásultnak látszó választópolgárok  aktivizálódásához  és  a szemben álló politikai térfelek kiegyenlítődéséhez vezet. Ezzel együtt vidám kifejletet színpadon sokkal többet látok, mint a civil szférában. A jó vígjátékot változatlanul  nagy  becsben  tartják  a  színházak. No  meg  a  könnycsatornák  ostromlása  is állandó.  Egyébként  jó  alany  vagyok  erre az ostromra, hogyha ezt valaki avatottan teszi.  Nevetni  is  szeretek,  nem  vagyok érzelemmentes ember. Van egy nem túlságosan  titkos  szentimentális  énem,  de azt hiszem, elég szigorú vagyok, ha minőségről  van  szó.  Vásári  eszközökkel  nem hagyom magam megríkatni. Egyébként a nézőnek alig valami tilos a zsöllyébe süppedve. Aki a színházban ura a saját arcának, az a színész.

Címkék: irodalom, Interjú

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!