- A baloldal csak egy integráló
miniszterelnök-jelölttel szerezheti
vissza a kihívó szerepét

- A Jobbik számára életveszélyes lenne
bármilyen nyilvános együttműködés

- Bizalom kell, nem összefogási nyomasztás – beszélgetés Tóth Csabával, a Republikon Intézet igazgatójával

 
Tóth Csaba - Fotó: Draskovics Ádám

– Orbán Viktor eddig a választási kampányokban tiltotta az elbizakodottságot, most viszont sorjáznak a győzelmi jelentések: egy közvélemény-kutatás szerint a magyarok fele a miniszterelnök újrázását akarja, illetve a Fidesz-kongresszus arról szólt, hogy a kormánypárt többsége kikezdhetetlen. Miért lett az óvatosságból kivagyiság?

– Ne keverjük össze a Fidesz „hétköznapi katonáinak” és a nyilvánosságnak szánt fordulatokat azokkal, amelyeket a frakciónak, az elnökségnek, a stábjának mond Orbán – itt óvott mindenkit az elbizakodottságtól. Azaz miközben érzékeli, hogy a Fidesz nagyon jól áll…

– Valóban nagyon jól áll?

– Valóban, elsősorban az ellenzék bajai miatt. Ennek ellenére a kormányfő tudhatja, hogy a 2018-as választás eredménye sokkal kiszámíthatatlanabb, mint eddig bármikor.

– Most mondta, hogy az ellenzék a saját problémáival küszködik.

– És emiatt még azt sem tudja, hogy indul. Ez a kiszámíthatatlanságot erősíti, hiszen így megeshet, hogy az ellenzék végül előáll egy versenyképes konstrukcióval. Persze a bizonytalanságban az is benne van, hogy a Fidesz erősödik tovább.

– A Fidesz – különböző kalkulációk szerint – 1,5-2 millió szavazót tudhat maga mögött. Ha nem változik a jelenlegi háromosztatú erőtér (egységes Fidesz-tömb, mintegy 1 millió Jobbik-szimpatizáns, továbbá egy 1,6 milliós, de szétaprózott balos tábor), akkor van érdemi esélye az ellenzéknek?

– A legtöbb szakember egyetért abban, hogy a közvélemény-kutatók valamennyire felülmérik a Fideszt. Ha a mostani adatok többé-kevésbé hitelesek, és a számok nem változnak, akkor a kormánypárt simán kétharmados többséget szerezhet 2018-ban. De azt gondolom, nagyon könnyen megváltozhat a jelenlegi helyzet.

– Okkal ilyen optimista?

– Két okom van. Az első politikai, és azt feltételezi, hogy az ellenzék magára talál és hatékonyabban politizál. A  második választástechnikai: egy olyan rendszerről beszélünk, amiben 2014-ben a hazai szavazatok 43 százalékával szerzett kétharmadot a Fidesz. Ha a kormánypárt a választáson a 42-44 százalékos sávban mozog, akkor összejöhet a kétharmadja, ám ha csak a voksok 37-38 százalékát kapja, akkor az abszolút  többségét is elvesztheti. Azaz nagyon sok a bizonytalanság, nagyon vékony a győzelmet a bukástól elválasztó mezsgye, és egészen aprócska népszerűségi változások alapjaiban alakítják át a parlamenti erőviszonyokat. És nincs ember, aki pontosan meg tudná mondani, hogy alakul 2018-ban a Fidesz támogatottsága.

– Amit nagyban befolyásolnak a különböző ellenzéki erők együttműködései. A legújabb fejlemény, hogy az Együtt és a PM közösen megy neki 2018-nak, és a két formáció máris azzal büszkélkedik, hogy együttes népszerűsége 5 százalékra izmosodott. Valós támogatottság ez, vagy csak azt jelzi, hogy az emberek minden összekapaszkodást díjaznak?

– Egyetlen mérés nem mérés.

– Egy másik együttműködési pletyka arról szól, hogy a zöldpolitikában következetes, de a gazdaságpolitikában és ideológiában zilált LMP-ben és a Jobbikban erős az együttműködési készség – szavazóik pedig leginkább kétharmados Fidesz-győzelem esetén lennének hajlandóak a baloldali összefogásra voksolni. Ön szerint reális lehetőség a két párt összefogása?

– Ebben a felvetésben több állítás nem igaz. Egyrészt az LMP-szavazók nem utasítják el olyan vehemensen az összefogást, ahogy ezt az LMP mint párt teszi. Másrészt a Jobbik helyzete nagyon képlékeny. És egy fontos alapvetés: a választók összefogáspártiak, amikor 2004-en Medgyessy Péter felvetette a Fidesz–MSZP közös lista ötletét, a polgárok azt is szerették. A másik nagyon híres példa az MSZP– SZDSZ-kormány. A szabaddemokrata szavazók zöme koalíciópárti volt, fél év alatt mégis felére csökkent az SZDSZ támogatottsága. Azaz nem érdemes pusztán  az összefogásra alapozni a stratégiát, mert a választó magát az összefogást automatikusan szereti, csak nem biztos, hogy következetes lesz, és az összefogás következményeit is elfogadja. 

– Azoknak lenne igazuk, akik szerint 2014 megmutatta: semmi értelme bármilyen szövetségnek?

– Az együttműködés mindig narratíva kérdése. Nem vagyok róla meggyőződve, hogy a 2014-es szövetség nem működött volna, ha nem kényszerként, jobb esetben belenyugvással fogadják a résztvevők, hanem lelkesen, lehetőségként élik meg. Azaz kulcskérdés, milyen egy összefogás olvasata: kétségem sincs, hogy egy nyílt Jobbik–LMP összefogásnak tragikus olvasata lenne.

– Ha az LMP-t másik ellenzéki párttal helyettesítjük be, akkor is kitart a „tragédia” mellett?

– Egy nyílt összefogás esetén igen. De érdemes árnyalni a képet: amikor összefogásról beszélünk, különválik a listák és az egyéni választókerületek kérdése. Az előbbiek esetében a legfontosabb kérdés, létrejön-e olyan konstrukció, ami legalább 2-3 szereplőt tömörít. Ha igen, akkor a baloldali–liberális mezőnek  egy meghatározó és sok kicsi szereplője lesz, ha nem, akkor csak sok kicsi.

– És a sok kicsi miért baj: kétszer ötszázaléknyi szavazat nem pont ugyanannyi mandátumot ér, mint egyszer tízszázaléknyi voks?

– Dehogynem. Csak nem szabad figyelmen kívül hagyni a listás együttműködés lélektani hozadékot – ami pluszmandátumokban mérhető. Az egyéni választókerületi együttműködés merőben más. Ha a kétharmados, ha az abszolút többséget akarja bárki megakadályozni, akkor bizonyos választókerületeket meg kell nyerni. Ehhez a jelöltnek erősebbnek kell lennie a Fidesz emberénél.

– Ezért mondják, hogy minden választókerületben csak egy kihívója lehet a kormánypártnak – csak éppen döcögős az alkufolyamat.

– Szerintem ez téves megközelítés. Mivel nincs esély arra, hogy az ellenzék mind a 106 egyéni választókerületben nyerjen, nem hiszem, hogy mindenhol csak egy jelölt kellene. Ráadásul két időközi választás is bizonyította, hogy ha több ellenzéki jelölt indul, akkor is verhető a Fidesz választottja – Veszprémben a független Kész Zoltán ellen indult jobbikos, mégis nyert, Tapolcán a jobbikos Rig Lajosnak akadt jól szereplő MSZP-s kihívója.

– Reális az az állítás, hogy 20-30 választókerületet simán elhozhat az ellenzék, és ugyanennyi billeg, azaz kemény munkával nyerhető?

– Ez egy nagyon túlzó becslés. A jelenlegi közvélemény-kutatások szerint egész biztosan egy, azaz egy választókerület nyerhető. De tévedés lenne a novemberi helyzetből kiindulni, hiszen egyelőre nem tudni, a pártok hogyan és kikkel futnak rá a választásra. Az MSZP még nem nevezte meg a jelöltjeit, a DK még nem mutatta be őket. Ráadásul nem tudjuk, kik a miniszterelnök-jelöltek. Ha ezekre a kérdésekre választ kapunk, akkor reményeim szerint a baloldal esélyei is javulnak.

– Hát, ami a miniszterelnök-jelölteket illeti, az MSZP-nek nincs, érdemben a DK-nak sincs…

– De a PM-nek Karácsony Gergely személyében van, és az LMP is kiállította Szél Bernadettet.

– Nem vitás, de ez két kisebb demokratikus ellenzéki párt.

– Szerintem az önmagában fontos, hogy legyen – az MSZP-nek is és a Demokratikus Koalíciónak is ezt tanácsolnám.

– Nem kontraproduktiv a tumultus?

– A legideálisabb az lenne, ha egy lenne, de most az is eredmény, ha több van. Hiszen az ellenzék azzal is érvelhet, hogy miniszterelnököt úgyis a parlament választ, így ellenzéki győzelem esetén a legerősebb párt jelöltjét emeli kormányfővé az Országgyűlés. Persze nem gondolnám ezt reális forgatókönyvnek, de mondom: már az is eredmény lenne, ha a szocialista  párt mondana valamit arról, hogy mit gondol a miniszterelnök-jelöltről.

– De nem teszi. Magát egyértelműen Orbán kihívójának szerepébe pozicionáló jelölt egy akad: Vona Gábor. Mennyire távolíthatja el a párttól a Jobbik nemzeti érzelmű szavazóit, hogy egyre inkább úgy tűnik: a korábban hozzáköthető radikális szervezeteknek kapcsolata volt arab terroristákkal?

– A Jobbik folyamatosan alakul, a nagyon nemzeti érzelmű támogatói már otthagyták. Az arab szál egy régi ügy – hogy a Fidesz ezt előszedi, az azt üzeni: tart a Jobbiktól. Azaz számol azzal a helyzettel, hogy amennyiben az MSZP nem szedi össze magát, akkor a Jobbik drámaian megerősödhet, és a választáson megszerezheti a voksok 25-30 százalékát (2014-ben a párt 21 százalékon teljesített). Minden látszat ellenére a Jobbik időarányosan jobban áll, mint négy éve (igaz rosszabbul, mint két éve) – és a  politikai környezet kedvezőbb számára. 2014 egyik legfontosabb tanulsága az, hogy a Jobbik kampányban képes erősödni: amikor belekezdett, 14 százalékon állt a biztos pártválasztók körében, és másfélszer ennyi voksot kapott, noha nem folytatott extrém erős kampányt.

– Akkor mi volt a titka?

– A baloldal gyengesége – ami egy csomó szavazatot a Jobbikhoz vitt. E logika alapján, ha a Jobbik a biztos pártválasztók körében a választásokig 26-28 százalékra erősödik, akkor elkezd egyéni választókerületeket nyerni, és akár 10-15 választókerületet is behúzhat. Azaz a Fidesz mindent megtesz, hogy a Jobbik ne emelkedjen. Ez pedig nem könnyű feladat, hiszen érezhetően romosodott a Jobbik és a baloldal közötti fal, azaz esélyes jobbikos jelöltekre balos szavazók is voksolhatnak. Annyi kell, hogy Kelet-Magyarországon 3-4 százalék balos választó átszavazzon, és a Jobbik sorban nyerheti a választókerületeket. És mivel a baloldal sokkal nehezebben mondja, hogy országosan ő az első számú kihívója, könnyen előállhat az „átszavazási helyzet”. 2014-ben nem volt kérdés, hogy Mesterházy Attila Orbán első számú ellenfele.

– Visszaszerezheti a baloldal a kihívói pozíciót?

– Előállíthatja ezt a helyzete, de ahhoz egy erős, több pártot integráló miniszterelnök-jelölt kell.

– Elég sok a „ha”. Akkor egy másik hipotézis. Amennyiben a baloldal megerősödik, a Jobbik is kigyúrja magát, a Fidesz pedig elveszti abszolút többségét, akkor magától értetődő – mert sokan így kezelik –, hogy a Jobbik a demokratikus ellenzékkel működik együtt, és nem a parlament legnagyobb pártjának, a Fidesznek segít be?

– Érdemes a végletes gondolkodást elfelejteni. Azt látom az ellenzéki oldal szereplőin, hogy olyan mély a Fidesszel szembeni gyűlöletük, ami lehetetlenné teszi az együttműködést. Ha a Fidesz alulmarad a választáson, akkor a többi, parlamentbe került párt egy Fidesz-ellenes politikában egyezne meg: ez lehet elszámoltatás, bármi. Egy ilyen helyzetben nem kell feltétlenül kormányt alakítani ahhoz, hogy az új parlament elkezdjen működni, és az ügyvezető Fidesz- kabinetnek (új kormány hiányában) rendkívül kényelmetlen szabályokat hozzon. De ezt a Fidesz is pontosan tudja, így szerintem semmilyen ár nem lenne túl drága számára, hogy megpróbálja az ellenzéki politikusokat megvásárolni vagy megzsarolni. Ilyen helyzetet Magyarország még nem látott.


Kényszerből nem lehet – ez 2014 legfontosabb tanulsága. Jól láthatóan vannak ellenzéki szereplők, akik szívük szerint együttműködnének, például az MSZP, a PM, vagy részben a DK. És akadnak olyanok, akik nem szeretnének összefogással bajlódni – ilyen a Momentum vagy az LMP. A Jobbik számára pedig életveszélyes bármilyen nyilvános együttműködés, de világosan jelzi, hogy egyéni választókerületekben hajlandó átszavaztatni. Mindezt el kell fogadni, és egyik párton sem szabad erőszakot tenni. Ha egy együttműködésből ki akarjuk rekeszteni az LMP-t, annak legbiztosabb módja, ha valaki azt mondogatja: jöjjön be az összefogásba az LMP. Ez ellenérzést szül. A pártok reális dolga az, hogy akikkel lehet, azokkal formalizáltan fogjanak össze, akikkel pedig nem működik, azokkal építsenek olyan bizalmi viszonyt, ami megágyaz bármilyen későbbi, eseti alapú együttműködéshez.


Tóth Csaba
politológus és szociológus
, doktori fokozatát az ELTE-n szerezte a magyar politikai marketing témakörében. Speciális vizsgálati területe a pártpolitika és az EU-politika találkozása; az euroszkepticizmus alakulása és a pártrendszer változása.
A Republikon Intézet egyik alapítója és stratégiai igazgatója.    

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!