A súlyos beteg Waldemar és a kényszerűségből gondozójává lett Asger kalandos utazását bemutató könyvéért a dán Kristian Bang Foss 2013-ban megkapta az Európai Unió Irodalmi Díját. Az immár magyarul is olvasható A halál Audival jár a 23. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál egyik újdonsága. Ennek apropóján a fővárosunkba látogató szerzővel beszélgettünk.

 
 

– Miért épp Audit vezet a halál? Miért nem Mercedest?

– Az ötlet onnan jött, hogy mikor a regényen dolgoztam, Helle Thorning-Schmidt dán miniszterelnök és Angela Merkel is Audival járt. Ez a márka a hatalmat szimbolizálja. A két főszereplő egy öreg Volkswagennel autózik: esélytelenek a versenyben.

– Nem perelték be az autógyártók?

– Az Audi nyer. Ez elég jó reklám nekik, nem? Szeretek a regényeimben márkákat használni, mert úgy gondolom, sokat elárulnak az életünkről. Az előző regényem (Stormen i 99, szó szerint „Vihar 99-ben” – a szerk.) egy ruházati áruházban játszódik. Mielőtt megjelent volna, a kiadó megkereste őket, nehogy gond legyen.

– Annak is van mögöttes jelentéstartalma, hogy A halál Audival jár főszereplői folyton marihuánás cigit szívnak?

– Ha rám célozna: nem szoktam, paranoiás leszek tőle. Az a jó a regényírásban, hogy a szereplőkkel bármit meg lehet csináltatni a párbeszédek között. A füvezéssel azt akartam éreztetni, hogy ezek valódi emberek, akik kilátástalan helyzetben vannak. Főleg a százféle betegségtől szenvedő Waldemar.

– Waldemar városa is reménytelen hely. A térképen miért nincs fent Stentofte?

– Mert én találtam ki. Ez az első alkalom, hogy fiktív helyszínt használok. Egy ideig Koppenhága egyik külvárosában dolgoztam beteggondozóként. Éppen úgy, mint a történet főszereplője, Asger. Alaposan megismertem ezt a környezetet, de távolságot akartam tartani a valódi élményektől.

– Volt azért hasonlóság Waldemar és aközött, akit gondozott?

– Minden vágya az volt, hogy elkerüljön onnét. Ez a regénybeli Waldemarnak sikerül is: Asger elviszi Marokkóba. A barátságuk ettől válik különlegessé.

 

A szerző április 24-én, a  Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon mutatta be és dedikálta már magyarul is kapható könyvét.



Húszkötetesre tervezett kortárs világirodalmi sorozatot indított a 20. születésnapját ünneplő Geopen Kiadó.
A Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon bemutatott első három kötet – John Banville: A tenger; Jelena Csizsova: Nők férfi nélkül; Isabel Allende: Maya naplója – különleges designjáért Hitka Viktóriát illeti dicséret. 


 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!