Úgy tűnik, vesztes csatára rendezkedett be a főváros: Budapest a 3-as metró felújítása miatt birkózik a kormánnyal. A jelek szerint Tarlós egyre inkább úgy inkább számol, hogy a kormány nem hajlandó kifizetni – a tervezett 137,5 milliárd forint feletti – a pályázati ajánlatok alapján várható több tízmilliárdos pluszköltséget. Pedig a főpolgármester néhány napja még azt mondta, „vagy fizet a kormány, vagy nem lesz felújítva a metró”.

 
M3 - Fotó: Máthé Zoltán, MTI


Most viszont Tarlós – a kérdésben ügydöntőnek tűnő kormányülés előtt – már kormánypénz nélküli, B és C tervvel is előállt. Azt mondta, a felújítás négy különböző közbeszerzéshez kötődő, négy önálló munkaeleméből kettőt – a teljes alagút felújítását, illetve a metró Kőbánya-Kispest és a Népliget közötti déli szakaszának rekonstrukcióját – elkezdheti Budapest. Ezeknél azt ajánlatok ugyanis csak 15 százalékkal ugorják meg a terveket.

Így idén, valószínűleg ősszel elindulhat a munka, és a szakaszos ütemezés miatt Tarlós szerint „egy év marad arra, hogy megpróbáljunk olcsóbb ajánlatokat begyűjteni a középső és az északi szakaszra”.

Ám ha ez nem sikerül, és a kormány sem hajlandó pénzt adni, a főváros akkor is befejezi a munkát.

„Ha netán a főváros magára marad a 3-as metró finanszírozásában, akkor hajlandóak vagyunk átcsoportosítani uniós beruházási forrásokat” – mondta Tarlós, de azt egyelőre nem árulta el, mit „húzna le” a fejlesztési listáról: esetleg az új CAF villamosok vásárlását, vagy akár az 1-es villamos kelenföldi hosszabbítását?

De a metrót Tarlós szerint „fel kell újítani, szar ember lennék, ha nem erre törekednék, ez a napi politikánál fontosabb”. A főpolgármester hozzáállása politikai és műszaki szempontból is érthető.

Utóbbi kapcsán többször elhangzott: a felújítás nem halogatható tovább – ezért is kezdték már a járműflottát is felújítani.

Korábban Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke is arra figyelmeztetett: években már nem mérhető az 1976-ban átadott vonal „életképessége”, mert kritikán aluli állapotban van. Ami a politikát illeti, a felújítás elmaradása ebből a szempontból is kockázatos, mert már a Závecz Research májusi közvélemény-kutatása is azt mutatta, hogy Budapesten a Fidesz egy hónap alatt 8 százalékponttal gyengült.
 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!